Zalety fotelika samochodowego Olymp Softness® Renolux

Przychodzi taki moment w życiu każdego rodzica, gdy jego dziecko zbliża się wagą do 15 kg, może mieć nawet 12 kg i wówczas rodzic wpada na pomysł, że już teraz, za momencik może przesadzić dziecko do takiego dużego fotelika, w którym dziecko zabezpieczone jest pasem samochodowym. Producent Renolux rozumie te potrzebę, nasze dzieci rosną tak szybko a my chcemy za tym wszystkim nadążyć. Wszyscy chcemy aby nasze dzieci były w samochodzie bezpieczne, więc dużo czytamy, szukamy w internecie i słusznie. Postanawiamy rozprawić się z opiniami, że to już, że waga dziecka 15 kg predysponuje dziecko do takiego fotelika, przecież tyłem już nie może jeździć bo się nie mieści, bo mu niewygodnie, ma za długi nogi i ciągle narzeka.

Jeśli zatem szukacie bezpiecznego fotelika dla waszego kilkulatka, to przeczytajcie niniejszy artykuł, postaramy się pomóc najlepiej jak potrafimy aby wasza decyzja w kwestii bezpieczeństwa była jak najlepsza.

Czy to odpowiedni moment aby zmienić fotelik na większy?

Zalecamy zmianę fotelika na 15 – 36 kg jak najpóźniej. Najistotniejszą różnicą pomiędzy fotelikami w pozostałych kategoriach jest fakt zapinania dziecka w foteliku pasem samochodowym, nie ma już wewnętrznych pasów pięciopunktowych. Fotelik 15 – 36 kg dzięki swojej konstrukcji sprawia, by pas samochodowy przebiegał w odpowiedni sposób na biodrach oraz na ramieniu dziecka. Dzięki temu starsze przedszkolaki i uczniowie siedzą wyżej i mają dodatkową ochronę boczną w razie wypadku. I tutaj należy zwrócić uwagę na fakt, że pasy samochodowe nie są projektowane z myślą o małych dzieciach tylko o dorosłych. Nie chodzi tu tylko o wzrost, ale przede wszystkim o budowę anatomiczną, jak np. wielkość i masę głowy w stosunku do reszty ciała, kształt i budowę kręgów i kości, czy rozwój mięśni i ścięgien. Dziecko, dużo mniejsze przecież od dorosłego prawdopodobnie podczas wypadku wsunie się pod pas, który zamiast na biodrach wyląduje na jego brzuchu, możemy sobie wyobrazić jak poważnych urazów narządów wewnętrznych można wówczas doznać.

Innym negatywnym czynnikiem w fotelikach 15 – 36 kg jest fakt, iż pasy samochodowe powodują u dziecka większą swobodę. Dziecko nie musi trzymać głowy na zagłówku, może kombinować i przekładać pas jak mu się tylko podoba, może go poluzować. Kto myśli wówczas o tym, że manekiny testowe przy zderzeniach siedzą nieruchomo, z głową schowaną w zagłówku i z pasami maksymalnie ściągniętymi. Ciężko jest nam wówczas pilnować i przypominać cały czas trzylatkowi aby siedział spokojnie, czasami od starszego dziecka trudno jest tego wymagać. Fotelik z grupy wagowej 15 – 36 kg powinniśmy zakupić dziecku nie wcześniej niż w 4 roku życia.

Dziewczynka w sukience siedzi w foteliku samochodowym

Co zrobić w sytuacji, gdy dziecko waży więcej niż 15 kg, ma mniej niż 4 lata a nasz fotelik obrotowy już nie wystarcza?

Statystki podają, że ponad 25% dzieci osiąga wagę 18 kg przed ukończeniem 4 roku życia. Co więc możecie zrobić aby się wstrzymać przed zakupem fotelika 15 – 36 kg i nie planowaliście, że Wasze dziecko tak urośnie, a fotelik RWF juz posiadacie i jego limit wagowy to 18 kg?

Z pomocą w takiej sytuacji przychodzą foteliki 9 – 36 kg. I taki jest nasz Olymp Softness® Renolux. Celowo użyliśmy potocznej kategorii wagowej, jaką stosuje norma R44, chociaż fotelik Olymp spełnia najnowszą normę, dużo bardziej restrykcyjną R129 (popularny I-Size), w związku z tym fotelik przeznaczony jest dla dzieci o wzroście 76 – 150 cm. I tak fotelik Olymp Renolux montowany jest przodem do kierunku jazdy z możliwością używania wewnętrznych pasów pięciopunktowych dla dzieci nie przekraczających wagi 19 kg. Do prawidłowego montażu potrzebujemy systemu mocowania Isofix i Top Tether.

Jak długo należy wozić dziecko w foteliku samochodowym?

Pamiętajmy, że wzrot jest zasadniczym kryterium, jakie należy brać pod uwagę, podejmując decyzję o tym, czy dziecko może jeździć bez fotelika. W fotelikach powinny jeździć dzieci do momentu aż osiągną 150 cm wzrostu, gdy zajrzymy do siatek centylowych to dziecko osiąga taki wzrosty w wieku 10 – 14 lat.

Jak wybrać fotelik 76 – 150 cm?

Takie pytanie zadaje sobie każdy z nas. Rozważania na temat sposobu montażu, wygody i bezpieczeństwa to najbardziej istotne aspekty.

Czy warto zatem kupić fotelik 76 – 150 cm z Isofixem?

Oczywiście, że tak. System Isofix jest po to, aby wyeliminować błędy montażowe przy montowaniu fotelików. Prosimy sobie przypomnieć jak przyjemny był montaż fotelika 0 – 13 kg bez bazy Isofix. Aktualnie producent Renolux bezustannie szuka najbezpieczniejszych rozwiązań i lata doświadczeń przynoszą jeden główny wniosek: system Isofix pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo dzieci jeżdżących w fotelikach 76 – 150 cm. Fotelik przy zderzeniu bocznym nie kiwa się tak bardzo jakby nie miał tego mocowania, mniej przesuwa się na boki, zmniejsza to obciążenia działające na głowę, natomiast przy zderzeniu czołowym zmniejsza to obciążenia działające na brzuch i biodra.

Uśmiechnięte dziecko siedzi w foteliku Renolux Olymp

Testy zderzeniowe – na co zwrócić uwagę.

Testy zderzeniowe, czyli  ÖAEMTC, ADAC, TCS.

Pamiętajmy, iż ogólna ocena fotelika w tych testach dotyczy wielu czynników, wśród nich najważniejsze jest oczywiście bezpieczeństwo ale nie jest ono jedyna składową. Nie należy sugerować  się ogólną oceną, należy patrzeć na konkretne wyniki testów a także na normę, która dopuszcza fotelik do użytku. Tak jak wcześniej wspomnieliśmy fotelik Olymp Renolux spełnia normę R129, która za dwa lata całkowicie wyprze normę R44. Jednak niektórzy producenci wciąż stosują starą, dlaczego? Ponieważ uzyskanie przy normie R129, zwłaszcza w kategorii wzrostowej 76 – 150 cm wysokich not w testach zderzeniowych jest wciąż bardzo trudne. Jak do tej pory starało się o to tylko 3 producentów. Ktoś patrząc na pierwszy rzut oka na ocenę ADAC powie, że 2,9 to wynik tylko zadowalający, jeśli jednak weźmie się pod uwagę restrykcje jakie narzuca norma R129 doceni notę ADAC i stwierdzi, że taki fotel jest bezpieczniejszy niż ten, który testowany był z normą R44.

Poniżej kilka różnic między normą R44 a R129 (I-Size):

Norma R129:

Foteliki samochodowe produkowane według tej normy są dostosowane do wzrostu dziecka, a nie jego wagi. Są one dzięki temu bezpieczniejsze, bo większość rodziców lepiej zna wzrost swoich dzieci niż ich wagę. Łatwiej jest wówczas zapewnić dziecku odpowiedni rozmiar fotelika.

  • Ta norma jest uważana za najwyższy standard bezpieczeństwa, zapewniający podwyższoną ochronę głowy i szyi,
  • W ramach tej normy uwzględniane są również wyniki testów kolizji bocznych,
  • Fotelik samochodowy i-Size należy instalować przy użyciu systemu ISOFIX, w którym fotelik jest zamocowany bezpośrednio do podwozia samochodu. Foteliki samochodowe ISOFIX minimalizują możliwość popełnienia błędu przy ich montażu w samochodzie,
  • Manekiny Q – bardziej zaawansowane.

Norma R44:

Grupy fotelików samochodowych R44: 0+ (od urodzenia do 13 kg), 1 (9–18 kg) lub 2/3 (15–36 kg) opierają się na wadze dziecka, a nie na jego wzroście, i są odpowiednie dla dzieci od urodzenia do 12 lat.

  • Dostępne są modele do montażu w systemie ISOFIX lub za pomocą pasów bezpieczeństwa w samochodzie, jeśli pojazd nie ma punktów ISOFIX,
  • Foteliki samochodowe zgodnie z normą R44 są poddawane testom zderzeniowym czołowym i tylnym, ale zderzenia boczne nie są testowane,
  • Dziecko może podróżować w foteliku samochodowym R44 przodem do kierunku jazdy najwcześniej po ukończeniu około 9 miesiąca życia,
  • Manekiny P- starszego typu.

Od czasu wprowadzenia R129 powinniśmy przestać mówić potocznie o fotelach „osiemnastki” czy „piętnastki”. Powinniśmy mówić np. 40 – 105 cm lub 100 – 150 cm, i tak się z pewnością stanie niebawem. Ograniczenie wagowe dotyczy w zasadzie tylko foteli z pasami wewnętrznymi. I-Size dotyczy tylko części foteli, reszta jest po prostu R129. Ponadto obstawiano, że stara norma ECER44 będzie jeszcze sobie spokojnie funkcjonować, natomiast najnowsze zmiany mówią coś totalnie innego. Od września 2023 roku sprzedaż fotelików z ECE R44 będzie wstrzymana, więc można w uproszczeniu uznać, że od 2024 roku dostępne będą jedynie foteliki z homologacją R129. Wygląda na to, że używanie wcześniej zakupionych foteli z ECE R44 będzie cały czas dopuszczone, więc nie ma powodu do paniki.

To, że fotelik samochodowy Olymp Renolux Softness® przechodzi testy zderzeniowe oraz jest projektowany wg określonej normy europejskiej R129 nie jest wystarczające dla producenta. Ścisła współpraca zespołu Renolux z największymi laboratoriami prowadzącymi badania z dziedziny bezpieczeństwa biernego takimi jak: UTAC – TNO – SW – CSI, skutkują najwyższymi notami fotelików Renolux w testach niezależnych organizacji konsumenckich, m.in. ADAC.

Olymp LOGA

Na koniec najciekawsze. Firma Renolux opracowała autorską technologię Softness® pozwalającą osiągnąć maksymalny poziom w zakresie komfortu i bezpieczeństwa, dzięki głównej strukturze produktów wykonanych z pianki poliuretanowej o wysokiej gęstości, która daje niezwykłą miękkość siedzenia oraz konstrukcji stalowej fotelików zdolnej do absorbowania energii powstałej w wyniku wypadku samochodowego.

Zobaczcie na filmiku skąd pomysł na technologię Softness®, naszym zdaniem z troski i miłości. www.youtube.com/v/vVbvsBkuSHw

Reasumując technologia Softness® pozwala na uzyskanie:

  • 5 razy większej amortyzacji niż plastik, prosimy zobaczcie poniżej, klikając w link, co stanie się np. z jajkiem, gdy spadnie na taki fotel: www.youtube.com/v/hd-vQvhp4Yo,
  • 40% niższe maksymalne odczuwalne przez dziecko przyspieszenie (ogromne wsparcie w chorobach lokomocyjnych),
  • dużej odporności na zróżnicowanie temperatur w przeciwieństwie do tworzywa sztucznego, pianka i konstrukcja stalowa nie ulegają żadnym zniszczeniom ani deformacjom na mrozie przy -20°C oraz podczas upałów przy 30°C, wszyscy zdajemy sobie sprawę, że klimat w Polsce bywa wręcz nieobliczalny.

Olymp15

Gdzie kupić fotelik samochodowy?

Polecamy przede wszystkim sklepy, gdzie otrzymamy fachową poradę oraz będziemy mogli na spokojnie przymierzyć fotelik i dopasować do pojazdu. Tak więc, do sklepu zabieramy samochód i dziecko. Jeśli chcemy przerzucać fotelik między dwoma samochodami, najlepiej podjechać obydwoma. Można wcześniej przygotować listę swoich faworytów. To nieco ułatwi sprzedawcy i nam samym poszukiwania. Najlepiej zacznijcie od swojego faworyta a gdy okaże się, że wszystko z nim w porządku zaoszczędzicie czas i nierzadko stres, gdyż pamiętajcie, że przymiarki najlepiej zacząć od dziecka. Należy sprawdzić razem ze sprzedawcą czy dziecko nie jest za małe do danego fotelika, generalnie chodzi o to aby zagłówek i pasy były na odpowiedniej wysokości. Sprzedawcy  zazwyczaj wystarczy tylko rzucić okiem na dziecko i powinien już wiedzieć. Istotne jest również aby ramiona mieściły się w foteliku, czyli nie może być za wąski.

Przyszedł czas na mierzenie fotelika do samochodu.

Zasadniczą kwestią jest to, aby plecy fotelika przylegały płasko do kanapy. Często w tym celu trzeba wyjąć lub odwrócić zagłówek kanapy samochodowej. Jeśli w Waszym samochodzie nie ma takiej możliwości to być może trzeba będzie znaleźć inny fotelik. Dobrze jest również sprawdzić jak długo fotelik będzie się mieścić w samochodzie, a mianowicie wysunąć maksymalnie zagłówek i sprawdzić czy nie dostanie do dachu.

Największe problemy można napotkać, gdy fotelik nie mieści się w samochodzie, zwłaszcza jeśli znajdują się dwa inne foteliki, wówczas trzeba szukać wyboru idealnego, niekoniecznie spełniającego nasze oczekiwania, czasami należy zmienić inne foteliki a nawet samochód.

Mama montuje fotelik samochodowy

Montaż fotelika Olymp 76 – 150 cm.

Montaż fotelika jest banalnie prosty, bo wystarczy go przypiąć za pomocą systemu Isofix i pasa Top Tether. Przede wszystkim ustalamy wysokość zagłówka zgodnie z instrukcją obsługi. Mniejsze dzieci zapinamy odpowiednio pasami pięciopunktowymi, należy pamiętać o ich odpowiednim naciągnięciu.

Starsze dzieci, które wymagają już zapięcia pasem samochodowym. Tutaj również ustawiamy zagłówek na odpowiedniej wysokości, po drugie przekładamy pas w części barkowej przez odpowiednią prowadnicę znajdującą się nad ramieniem dziecka. Po trzecie zapinamy pas przekładając go przez odpowiednie prowadnice zgodnie z instrukcją. Na koniec mocno napinamy prawidłowo zapięty pas, aby nie było na nim żadnych luzów.

Pamiętajmy o czytaniu instrukcji obsługi oraz prośmy sprzedawcę o zademonstrowania jak prawidłowo zapinać dziecko w foteliku samochodowym i jak pas powinien być ułożony na ciele dziecka.

Jak używać fotelik po zakupie?

Przede wszystkim należy nauczyć nasze dziecko prawidłowo zapinać się w foteliku. Przy mniejszych dzieciach będziemy za pewne robić to sami, jednak sześciolatek powinien poradzić sobie bez naszej pomocy. Pamiętajmy, że wiedza, którą nabędzie na samym początku będzie procentować. Dziecko powinno samodzielnie zapiąć pas zgodnie ze wskazówkami jak powinien on przebiegać, powinno naciągnąć pas pozbawiając go wszelkich luzów.

Drugą istotną kwestią jest regulacja pochyłu oparcia oraz wysokości zagłówka. Dzięki trójstopniowej regulacji pochyłu możemy ustawić dziecku przyjemną pozycję do odpoczynku. Pamiętajmy również o regulacji wysokości zagłówka, dzieci rosną i co jakiś czas powinniśmy sprawdzać czy nie ma potrzeby podniesienia zagłówka nieco wyżej. Fotelik Olymp posiada również wkładki redukcyjne, które doskonale sprawdzą się dla mniejszego dziecka. Pamiętajcie o wyjęciu wkładek w odpowiednim momencie, czyli kiedy dziecko przestaje mieścić się w foteliku lub jest mu niewygodnie.

W powyższym artykule staraliśmy się przedstawić Wam zalety fotelika samochodowego w przedziale wzrostowym 76 – 150 cm jakim jest Olymp Softness® marki Renolux. W życiu są sytuacje, kiedy nie możemy przewozić dziecka tyłem do kierunku jazdy, jak ciężkie i męczące podróże, choroba lokomocyjna lub za duży wzrost by wciąż jeździć tyłem. Wspominamy fotelik zapewni Naszemu dziecku niesamowity komfort i bezpieczeństwo a to dwa najważniejsze elementy wpływające na jego zrównoważony rozwój.

logo Softness 2019
Link do artykułu:
https://miastodzieci.pl/czytelnia/dlaczego-technologia-produkcji-fotelikow-samochodowych-marki-renolux-jest-tak-istotna/